Załącznik do Zarządzenia Nr 5/2024 z dnia 02.07.2024 r.
Dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury w Mrągowie
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w Młodzieżowym Domu Kultury w Mrągowie
Podstawa prawna:
Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) – art. 22c, art. 22b
Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606) – art. 7 pkt 6
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1249 oraz z 2023 r. poz. 289 oraz 535)
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900)
Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781)
Konwencja o prawach dziecka (Dz. U. 1991 r. nr 120, poz. 526)
Wstęp
Dobro i bezpieczeństwo wychowanków są priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników Młodzieżowego Domu Kultury na rzecz dzieci i młodzieży. W Młodzieżowym Domu Kultury w Mrągowie każdy pracownik ma traktować wychowanków z szacunkiem oraz uwzględniać jego potrzeby i możliwości. Realizując zadania placówki każdy działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w nim przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Każdy wychowanek uczęszczający na zajęcia ma mieć poczucie bezpieczeństwa i możliwość rozwoju swoich zainteresowań. Może też liczyć na wsparcie zarówno w sytuacjach trudnych , stresujących jaki i radosnych. Wie , gdzie tego wsparcia szukać, aby poradzić sobie z emocjami . Niniejsze Standardy ochrony małoletnich zostały opublikowane na stronie internetowej Młodzieżowego Domu Kultury www.mdk.mragowo.pl. Są też szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców i uczestników zajęć w placówce. Poszczególne grupy małoletnich są z poniższymi Standardami aktywnie zapoznawane poprzez prowadzone działania edukacyjne i informacyjne. Na terenie placówki w ogólnodostępnym miejscu udostępnione zostały informacje na temat możliwości uzyskania pomocy oraz numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży. Są też tablice informacyjne dla dzieci tłumaczące w przystępny sposób rozumienie standardów ochrony. Niniejszy dokument określa zatem standardy ochrony małoletnich, stanowiące zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa. Jego najważniejszym celem jest ochrona małoletnich przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w placówce, w której rozwijają i odkrywają swoje pasje.
Rozdział I
OBJAŚNIENIE TERMINÓW
§ 1.
- Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:
- 1) Dyrektorze Placówki – należy przez to rozumieć dyrektora Młodzieżowego Domu Kultury w Mrągowie
- 2) pracowniku Młodzieżowego Domu Kultury należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, z własną działalnością gospodarczą
- 3) placówce- należy przez to rozumieć Młodzieżowy Dom Kultury w Mrągowie
- 4) wychowanku , małoletnim należy przez to rozumieć osobę do ukończenia 18 roku życia, uczęszczającą na zajęcia do Młodzieżowego Domu Kultury w Mrągowie.
- 5) opiekunie wychowanka, małoletniego należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do jego reprezentacji, w szczególności jego rodzica lub opiekun prawnego.
- 6) zgodzie rodzica małoletniego oznacza zgodę co najmniej jednego z jego rodziców. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno-opiekuńczy.
- 7) Osobie odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych standardów
- 8) danych osobowych dziecka – należy przez to rozumieć każdą informację umożliwiającą identyfikację dziecka w rozumieniu 4 ust.1 RODO.
- 9) krzywdzeniu małoletniego należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:
a) przemoc – zachodzi wówczas, gdy jakaś osoba odnosi się do drugiej w sposób niezgodny z wymaganiami relacji, która je łączy.
b) przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.
c) przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać. Jej celem jest 2 naruszenie godności osobistej.
d) wykorzystywanie seksualne – to każde zachowanie, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia kosztem dziecka. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas.
e) zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnianie mu odpowiedniego pożywienia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.
ROZDZIAŁ 2
ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY WYCHOWANKIEM
A PERSONELEM PLACÓWKI
- § 2.
- Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników:
- 1) Dyrektor Placówki, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem wychowanków lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr;
- 2) Dyrektor Placówki uzyskuje informacje z Rejestru z dostępem ograniczonym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości. W pierwszej kolejności należy założyć konto w systemie teleinformatycznym. Konto podlega aktywacji dokonywanej przez biuro informacji;
- 3) Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr, jest ogólnodostępny - nie wymaga zakładania konta;
- 4) Informacje zwrotne otrzymane z systemu teleinformatycznego Dyrektor drukuje i składa do części A akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy. To samo dotyczy Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestr. Przy czym w przypadku tego drugiego Rejestru wystarczy wydrukować stronę internetową, na której widnieje komunikat, że dana osoba nie figuruje w rejestrze;
- 5) Dyrektor od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności;
- 6) Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów;
- 7) Dyrektor pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej.
- 8) Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi;
- 9) Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- § 3.
- Zasady bezpiecznych relacji personelu placówki z jego wychowankami:
- 1) Obowiązkiem wszystkich pracowników placówki jest niezależnie od formy zatrudnienia dbać o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w placówce. Wszystkie działania podejmowane są dla dobra wychowanka, który traktowany jest z szacunkiem, godnością . W pracy z wychowankiem uwzględniane są jego potrzeby i ograniczenia oraz rozwój talentów zgodnie z przyjętymi zasadami.
- 2) Znajomość i zaakceptowanie zasad przez pracowników placówki są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
- 3) Każdy pracownik placówki jest zobowiązany do utrzymywania odpowiedniej relacji z dziećmi w placówce i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Każdy pracownik zobowiązany jest działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.
- W ramach działań realizowanych z wychowankami dozwolone i pożądane są następujące działania:
- 1) zachęcanie do spożywania posiłków i pomoc w razie potrzeby na prośbę rodzica/ opiekuna prawnego na zajęciach Akademii Przedszkolaka ( drugie śniadanie przyniesione z domu, toaleta),
- 2) pomoc w wykonywaniu prac i ćwiczeń na prowadzonych zajęciach na prośbę wychowanka zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestnika zajęć. Na prośbę małego dziecka może być mu udzielona pomoc w wykonaniu czynności higienicznych,
- 3) opieka i edukacja artystyczna na zajęciach od początku do końca trwania zajęć,
- 4) ciągły nadzór i opieka w trakcie spacerów, wycieczek, wyjazdów,
- 5) możliwości i ograniczenia wychowanków są respektowane , dzieci nie są etykietowane,
- 6) zapewnienie wychowanków możliwości do udziału w konkursach , przeglądach o zasięgu powiatowym, wojewódzkim i ogólnopolskim.
- Pracownik placówki:
- 1) zachowuje cierpliwość , ze spokojem i szacunkiem odnosi się do wychowanków,
- 2) uważnie słucha wychowanka i stara się udzielać mu odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i jego wieku,
- 3) okazuje zrozumienie dla trudności i problemów wychowanka,
- 4) utrzymuje profesjonalną relację z wychowankiem oraz daje wychowankowi gwarancję nietykalności cielesnej,
- 5) w procesie rozwiązywania konfliktów dba o komunikację dającą wychowankowi poczucie bezpieczeństwa ,
- 6) podejmuje czynności , które mają na celu dobro wychowanka traktując go z szacunkiem,
- 7) podejmuje wobec wychowanka działania wychowawcze , mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw,
- 8) daje możliwość wychowankowi do odczuwania i mówienia o swoich emocjach.
- Niedozwolone są następujące zachowania pracownika:
- 1) zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie wychowanka oraz podnoszenia głosu na wychowanka w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci,
- 2) ujawnianie informacji wrażliwych dotyczących wychowanka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci; obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej,
- 3) zachowywanie się w obecności dziecka w sposób niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- 4) stosowania jakiejkolwiek przemocy fizycznej wobec wychowanka, np.: zabierania rzeczy, ograniczania swobody ruchu, popychania, bicia,
- 5) przyjmowania prezentów od uczniów oraz ich opiekunów. Wyjątki stanowią drobne, okazjonalne podarunki związane ze świętami w roku szkolnym np. prezentów składkowych, kwiatów, czekoladek, itp.
- 6) składanie wychowankowi propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści oraz proponowanie wychowankom alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych używek
- § 4
- Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia wychowanków, że w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.
- Pracownicy prowadzący zajęcia zobowiązani są do przedstawienia wychowankom Standardów Ochrony Małoletnich, które obowiązują w Placówce i zapewnienia ich, iż otrzymają odpowiednią pomoc.
- W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, zobowiązany jest postępować zgodnie z instrukcją postępowania, obligatoryjnie w przypadku delikatnych spraw, gdzie jest podejrzenie o nieprzestrzeganiu Standardów do poinformowania dyrekcji.
- § 5
- Pracownikowi nie wolno dotykać wychowanka w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany. Jeśli w odczuciu pracownika, wychowanek potrzebuje np. przytulenia, powinien mieć każdorazowo uzasadnienie zaistniałej sytuacji oraz swojego zachowania .
- Kontakt fizyczny z wychowankiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
- Pracownik, który ma świadomość, iż wychowanek doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z wychowankiem, wykazując zrozumienie i wyczucie.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z wychowankiem. Do sytuacji takich zaliczyć można poza zajęciami w Akademii Przedszkolaka:
- 1) pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, jeśli typ niepełnosprawności tego wymaga, a wychowanek/ jego opiekun wyrazi zgodę;
- 2) pomoc wychowankowi niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków;
- 3) pomoc wychowankowi niepełnosprawnemu w poruszaniu się po placówce.
- § 6
1. Kontakt poza godzinami pracy z uczniami jest co do zasady zabroniony.
2. Nie wolno zapraszać wychowanków do swojego miejsca zamieszkania, spotkania z wychowankiem lub też jego opiekunem powinny odbywać się na terenie placówki.
3. Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z wychowankiem, opiekunem lub też nauczycielem poza godzinami pracy placówki, dozwolone są środki:
1) służbowy telefon;
2) służbowy e-mail;
3) służbowy komunikator;
4. Jeśli pracownik musi spotkać się z wychowankiem poza godzinami pracy placówki (lub jego opiekunem), wymagane jest poinformowanie o tym fakcie dyrekcję, a opiekun musi wyrazić na taki kontakt zgodę.
5. W przypadku, gdy pracownika łączą z wychowankiem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych uczniów, opiekunów i pracowników
Rozdział 3
ZASADY I PROCEDURY PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNIEGO
- § 7
- Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia wychowanka przez osoby trzecie, związane z placówką tj. pracownicy Szkoły, wolontariusze, organizacje i firmy współpracujące ze Szkołą:
1) jeśli pracownik podejrzewa, że wychowanek doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia wychowankowi bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Pracownik zobowiązany jest do zawiadomienia policji pod nr 112 lub 997, a w przypadku podejrzenia innych przestępstw do poinformowania policji lub prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa. W przypadku zawiadomienia telefonicznego pracownik zobowiązany jest podać swoje dane, dane wychowanka oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie wychowanka oraz opis sytuacji z najważniejszymi faktami. W przypadku zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa zawiadomienie adresuje się do najbliższej jednostki, w zawiadomieniu podaje się dane jak w przypadku zawiadomienia telefonicznego;
2) jeśli pracownik podejrzewa, że wychowanek doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej (np. popychanie, klapsy, poniżanie, ośmieszanie), zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo wychowanka i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Następnie powinien zawiadomić dyrekcję, aby ta mogła zakończyć współpracę z osobą krzywdzącą;
3)jeśli pracownik zauważy inne niepokojące zachowania wobec wychowanków np. krzyki, niestosowne komentarze zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo wychowanka i odseparować go od osoby podejrzanej o krzywdzenie. Poinformowanie dyrekcji, aby mogła przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, a w razie konieczności zakończyć współpracę.
- Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia wychowanka przez osobę nieletnią:
1) jeśli pracownik podejrzewa, że wychowanek doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia wychowankowi bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Ponadto, zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami wychowanka i osoby nieletniej podejrzanej o czyn zabroniony. Jednocześnie powiadamia najbliższy sąd rodzinny lub policję wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa
2) jeśli pracownik podejrzewa, że wychowanek doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony osoby nieletniej, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo wychowanka i odseparowania go od osoby krzywdzącej. Ponadto zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia i osoby nieletniej podejrzanej i opracowuje działania naprawcze. W przypadku braku poprawy powiadamia lokalny sąd rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny
- Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia wychowanka przez jego opiekuna:
1) jeśli pracownik podejrzewa, że wychowanek doświadczył jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony opiekuna, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo wychowanka. Ponadto zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę, a jeśli to niemożliwe sam przeprowadza rozmowę z opiekunami ucznia. Informuje o możliwości udzielenia wparcia psychologicznego. W przypadku braku współpracy opiekuna lub powtarzającej się przemocy, zobowiązany jest do powiadomienia właściwego ośrodka pomocy społecznej (na piśmie lub mailowo), jednocześnie składa wniosek do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny;
2) jeśli pracownik podejrzewa, że małoletni jest zaniedbany lub jego opiekun jest niewydolny wychowawczo, powinien zadbać o bezpieczeństwo wychowanka. Powinien powiadomić dyrekcję oraz porozmawiać z opiekunem, proponując mu możliwość wsparcia psychologicznego oraz możliwości wsparcia materialnego. Jeśli sytuacja wychowanka się nie poprawi, zobowiązany jest powiadomić ośrodek pomocy społecznej.
- § 8
- W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia wychowanka należy sporządzić protokół interwencji w przypadku zastosowania procedur podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego (załącznik nr 2).
- Nauczyciel bądź pracownik placówki dokonuje analizy sytuacji w której nastąpiło podejrzenie krzywdzenia lub krzywdzenie wychowanka i podejmuje dalsze działania zgodne z procedurami opisanymi w niniejszym dokumencie.
Rozdział 4
ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH I WIZERUNKU WYCHOWANKA
- § 9
- Dane osobowe wychowanka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
- Każdy wychowanek ma prawo do ochrony jego danych osobowych.
- Dane osobowe wychowanka są przetwarzane, zgodnie z zadaniami wynikającymi z ustawy o systemie oświaty i funkcjami statutowymi placówki oraz obowiązującymi rozwiązaniami w placówce.
- Dane osobowe dzieci wykorzystywane są wyłącznie zgodnie z przeznaczeniem do którego zostały udostępnione.
- Opiekunom , wychowankom przysługuje wgląd do danych osobowych dziecka z możliwością ich zmiany.
- Placówka zapewnia środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę danych osobowych przed wglądem osób nieupoważnionych, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.
- Do przetwarzania danych wychowanków dopuszczane są tylko osoby uprawnione przez Dyrektora placówki.
- Dane wychowanka są wyłącznie udostępniane osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
- Osoby dopuszczone do przetwarzania danych zobowiązane są do zachowania w tajemnicy tych danych.
- Pracownicy placówki nie udostępniają przedstawicielom mediów informacji o dzieciach i ich opiekunach.
- Dane osobowe będą przetwarzane do czasu osiągnięcia celu w jakim zostały pozyskane oraz przez okres przewidziany przepisami prawa w tym zakresie, w tym przez okres przechowywania dokumentacji określony w przepisach powszechnych i uregulowaniach wewnętrznych Administratora w zakresie archiwizacji dokumentów w tym w szczególności Ustawą z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych, a także przez okres przedawnienia roszczeń przysługujących Administratorowi i w stosunku do niego
- W związku z obowiązkiem wprowadzenia standardów ochrony małoletnich podejmowane będą nowe czynności przetwarzania danych. Aktualizowane więc będą upoważnienia do przetwarzania danych osobowych dla pracowników i współpracowników Placówki.
- § 10
- Młodzieżowy Dom Kultury w Mrągowie oraz jego pracownicy zobowiązują się do chronienia wizerunku wychowanka.
- Upublicznienie wizerunku wychowanka utrwalonego w jakiejkolwiek formie wymaga pisemnej zgody opiekuna.
- Opiekunowie wyrażają pisemną zgodę na umieszczanie zdjęć dziecka na stronach internetowych placówki i wykorzystywanie wizerunku dziecka w materiałach promocyjnych Placówki .
- Placówka zbiera i przechowuje zgody na rozpowszechnianie wizerunku małoletnich, informując, iż wyrażenie zgody jest dobrowolne, nie wpływa na uczęszczanie dziecka do Placówki ani na udział w organizowanych wydarzeniach .
- Pracownik placówki nie może umożliwić osobom trzecim utrwalania wizerunku dziecka ( filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na trenie Placówki bez zgody rodzica lub prawnego opiekuna dziecka.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza (powyżej 10 osób), zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
- § 11
- Rodzice/opiekunowie prawni w chwili zapisania dziecka na zajęcia w Młodzieżowym Domu Kultury podpisują zgody na udział w zajęciach, w których znajdują się:
1) zgoda na przetwarzanie danych osobowych,
2) informacja o przetwarzaniu danych osobowych w związku z zgodą na ich przetwarzanie ,
3) zgoda na prezentację wizerunku
- Podpisanie tych zgód jest ważne przez cały rok szkolny do momentu , gdy dziecko zrezygnuje z zajęć lub rozpocznie się nowy rok szkolny ( załącznik nr. 3).
Rozdział 5
ZASADY DOSTĘPU WYCHOWANKA DO INTERNETU
- § 12
- Placówka nie zapewnia dzieciom dostępu do Internetu.
- Na terenie placówki dostęp wychowanka do połączenia internetowego możliwy będzie jedynie pod nadzorem pracownika Młodzieżowego Domu Kultury na prowadzonych zajęciach.
- Pracownik placówki będzie miał obowiązek informowania wychowanków o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu oraz w miarę możliwości przeprowadzania z wychowankami cyklicznych warsztatów dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu.
- Placówka zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu oraz propaguje materiały instytucji państwowych, takie jak saferinternet.pl
- Nauczyciel prowadzący zajęcia w miarę możliwości monitoruje wyszukiwane treści w internecie przez wychowanka i na bieżąco omawia je z rodzicami. Nauczyciel rozmawia z wychowankami o tym , co robią w internecie . Jeśli coś zaniepokoi wychowanka, przestraszy , powinien czuć , że może zwierzyć się nauczycielowi. w ten sposób można uniknąć negatywnych konsekwencji związanych z przypadkowym, niezamierzonym kontaktem z treściami drastycznymi , a także w porę wychwycić inne problemy, których rozwiązania szuka wychowanek w internecie.
Rozdział 6
ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU SZKOŁY DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
- § 13
- Procedura aktualizowania Standardów odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.
- Dyrektor Placówki wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.
- Osoba wyznaczona przez Dyrektora Placówki monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń i proponowanych zmian. ( załącznik nr 4 : Rejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich)
- Osoba odpowiedzialna za realizację Standardów zobowiązana jest do przeprowadzania wśród pracowników Placówki (przynajmniej raz w roku) ankiety. ( załącznik nr.5 – Monitorowanie i weryfikowanie Procedur Ochrony Małoletnich – badanie ankietowe)
- Po przeprowadzonej ankiecie, osoba odpowiedzialna opracowuje wypełnione ankiety oraz sporządza z nich raport, który przedstawia Dyrektorowi Placówki
- W ankiecie pracownicy Placówki mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w Placówce.
- Dokonując monitoringu Standardów, Dyrektor Placówki może wyznaczyć osobę do przeprowadzenia ankiety wśród wychowanków, dotyczącej świadomości małoletnich z form pomocy realizowanych przez placówkę.
- Osoba odpowiedzialna za realizację Standardów może powołać zespół koordynujący, jeśli uzna, że taki zespół przyczyni się do lepszej realizacji Standardów, bądź pozwoli na szybsze reagowanie w sytuacji, gdy Standardy Ochrony Małoletnich będą wymagały aktualizacji.
- W razie konieczności opracowuje zmiany w obowiązującym Standardzie i daje je do zatwierdzenia Dyrektorowi Placówki.
- Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Placówki nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
Rozdział 7
ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM I UCZNIOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA
- § 14
- Dokument Standardy Ochrony Małoletnich jest dokumentem Placówki ogólnodostępnym dla personelu Placówki, wychowanków oraz ich opiekunów.
- Dokument opublikowany jest na stronie internetowej Placówki.
- O dostępności do Dokumentu rodzice są informowani na pierwszym zebraniu z opiekunami w danym roku szkolnym (chyba, że ulegnie zmianie, wówczas również na pierwszym z zebrań odbywającym się po wprowadzeniu zmian).
- Nauczyciele na zajęciach mają obowiązek zapoznania uczniów ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby wychowankowie mogli go zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.
- Na terenie Placówki znajdują się tablice informacyjne dla wychowanków tłumaczące w przystępny sposób rozumienie standardów ochrony.
Rozdział 8
ZAPISY KOŃCOWE
- § 15
- Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje poprzez publikację dokumentu na stronie internetowej Placówki, udostępnienie pełnej wersji dokumentu w formie papierowej w sekretariacie Placówki.
- Wywieszone tablice informacyjne dla wychowanków będą omawiane z nauczycielami na zajęciach na początku roku szkolnego.
Załączniki:
Załącznik nr 1. – Oświadczenie o poufności
Załącznik nr 2- Protokół interwencji w przypadku zastosowania procedur podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego
Załącznik nr 3.- zgoda rodzica/ prawnego opiekuna na zajęcia ( dane osobowe i wizerunek wychowanka)
Załącznik nr 4.- Rejestr zdarzeń podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich
Załącznik nr 5. – Monitorowanie i weryfikowanie procedur ochrony małoletnich- badanie ankietowe
Załącznik nr 6.- wykaz placówek funkcjonujących na twoim terenie, udzielających pomocy i wsparcia osobom doznającym przemocy domowej
WYKAZ PLACÓWEK FUNKCJONUJĄCYCH NA TWOIM TERENIE, UDZIELAJĄCYCH POMOCY I WSPARCIA OSOBOM DOZNAJĄCYM PRZEMOCY DOMOWEJ
MOŻESZ ZADZWONIĆ DO:
- Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia" tel. 800 12 00 02 (linia całodobowa i bezpłatna), w poniedziałki w godz. 1800–2200 można rozmawiać z konsultantem w języku angielskim, a we wtorki w godz. 1800– 2200 w języku rosyjskim.
- Dyżur prawny tel. (22) 666 28 50 (linia płatna, czynna w poniedziałek i wtorek w godzinach 1700–2100) oraz tel. 800 12 00 02 (linia bezpłatna, czynna w środę w godzinach 1800–2200).
- Poradnia e-mailowa: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Członkowie rodzin z problemem przemocy i problemem alkoholowym mogą skonsultować się także przez SKYPE: pogotowie.niebieska.linia ze specjalistą z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie – konsultanci posługują się językiem migowym.
- Ogólnokrajowej Linii Pomocy Pokrzywdzonym tel. +48 222 309 900 przez całą dobę można anonimowo uzyskać informacje o możliwości uzyskania pomocy, szybką poradę psychologiczną i prawną, a także umówić się na spotkanie ze specjalistami w dowolnym miejscu na terenie Polski. Możliwe są konsultacje w językach obcych oraz w języku migowym.
- Policyjny telefon zaufania dla osób doznających przemocy domowej nr 800 120 226 (linia bezpłatna przy połączeniu z telefonów stacjonarnych, czynna codziennie w godzinach od 9:30 do 15:30, od godz. 15:30 do 9:30 włączony jest automat).
Informacje o plikach cookie
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.